Pomiń nawigację

  61 627 46 00  

Pozycjonowanie stron internetowych

Jak dobrze wypromować stronę? Poradnik dla osób początkujących. 

Czym właściwie jest pozycjonowanie stron?
Poznaj prostą definicję

Pozycjonowanie stron internetowych – są to działania wykonane w celu promocji witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to nie tylko działania on-page związane z techniczną optymalizacją strony internetowej, ale również działania off-page mające na celu budowę i rozpoznawalność marki.

cel pozycjonowania

Głównym celem pozycjonowania jest pojawienie się witryny na możliwie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania SERP (Search Engine Results Page) na wybrane wyrażenia kluczowe, zwane również frazami.

 

Środkami do osiągniecia celu jest analiza i redakcja treści witryny, weryfikacja i modyfikacja struktury czy dopasowanie strony do najnowszych algorytmów wyszukiwarek. Wszystkie te działania mają zbieżne cele – zbudowanie jak największej widoczności witryny, popularyzacja marki oraz co najistotniejsze  - zwiększeniu ruchu na stronie internetowej czy zdobycie konwersji w postaci sprzedaży lub zdobycia nowego klienta.

Działania on-page

Podstawową a wręcz elementarną pracą jaką wykonuje pozycjoner to optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek (Search Engine Optimization – SEO). Wszystkie prace on-page wiążą się z techniczną modyfikacją treści i kodu źródłowego strony. Do wykonania optymalizacji niezbędna jest wiedza z zakresu technologii tworzenia stron czy znajomość wykorzystanego panelu CMS (system zarządzania treścią). Trudność wprowadzenia zmian zależy od wykorzystanej technologii.

 

Podstawowe czynności wykonywane na stronie to:

  • optymalizacja meta-tagów pod kątem pozycjonowania,
  • analiza i tworzenie treści witryny,
  • zapewnienie optymalnej struktury i nawigacji,
  • weryfikacja poprawności kodu źródłowego.

Działania off-page

Promocja firmy w Internecie to nie tylko działania w zakresie zmian technicznych w obrębie strony internetowej, to także budowa odpowiedniej marki i rozpoznawalności firmy. W zakres takich prac wchodzi wykorzystanie dostępnych możliwości publikacji wzmianek o firmie w sieci (link-building). Prace off-page traktujemy jako mocne wsparcie codziennych prac optymalizacyjnych.

Czego dotyczą prace off-page?

  • publikacji linków do witryny internetowej w branżowych katalogach firm,
  • zamieszczenie informacji na temat działalności w portalach Google np. Moja Firma,
  • dodatkowe działania marketingowe związane z obecnością w Social Media,
  • budowa autorytetu w sieci poprzez zamieszczenie eksperckich opinii czy komentarzy.

Jak działa algorytm Google?

Algorytm Google – to zbiór procesów informatycznych mających na celu analizę i budowę rankingu wyszukiwarki internetowej. Składowe algorytmu określają w jaki sposób (możemy go porównać do kodeksu postępowania) są oceniane strony internetowe oraz dopasowują wyniki wyszukiwania do zapytania użytkownika.  Główny cel algorytmu Google to dbanie o jakość i naturalność wyników.

Wyszukiwarka Google i jej mechanizmy są nieustannie aktualizowane. Szacuje się, że algorytm otrzymuje ponad 3000 aktualizacji rocznie. Część z tych zmian jest symbolicznych, jednakże co jakiś czas dochodzi do znaczących udoskonaleń głównego procesu. Niestety nie zawsze gigant z Mountain View o nich informuje. Kluczowe w pracy pozycjonera jest aktualna wiedza na temat aktualizacji, które mają wpływ na pozycjonowania. Jednymi z najistotniejszych algorytmów składowych jest Panda, Pingwin, Hummingbird czy BERT. Poniżej przedstawimy najważniejsze z nich.  

Najpopularniejsze aktualizacje algorytmu – szybko i na temat

GOOGLE PANDA

Content, content  i jeszcze raz content. Ta aktualizacja na przełomie lat zwiększa znaczenie jakości oraz unikalności treści na stronie internetowej. Bardzo nie lubi duplikatów tekstów. Miała znaczący wpływ na zmianę wyników wyszukiwania.

GOOGLE PINGWIN

Dotknął wiele elementów istotnych w procesie pozycjonowania, ale jego domeną są linki prowadzące do strony internetowej. Sprawdza ich naturalność oraz weryfikuje ich wpływ na wyniki wyszukiwania. Pingwin niweluje wpływ spamerskich odnośników na widoczność serwisów internetowych.

GOOGLE GOŁĄB
(PIGEON)

Aktualizacja wpływająca na wyniki lokalne (na zapytania powiązane z lokalizacją) i znaczenie wizytówki w Google Moja Firma na widoczność stron internetowych. Przygląda się  standardom zachowania danych teleadresowych firm w sieci.

GOOGLE KOLIBER
(HUMMINGBIRD)

Modyfikacja idąca z duchem czasu i konstruowaniem jeszcze lepszej odpowiedzi. Wyszukiwarka sprawniej rozumie kontekst pomiędzy wpisanymi frazami  i stara się je odczytać jako całość.

BERT

Najnowsze usprawnienie algorytmu wyszukiwarki. Jest to kontynuacja nurtu wprowadzonego przez Kolibra oraz RankBrain, zwiększając jeszcze bardziej znaczenie i użycie sztucznej inteligencji w tworzeniu rankingu. Dzięki tym aktualizacjom Google staje się coraz bardziej inteligentne i potrafi zwracać jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania a nawet odpowiedzi na całe pytania.

Jak wygląda przykładowy wynik wyszukiwania Google?

Na wygląd wyników wyszukiwania wpływa przede wszystkim treść wpisanego wyrażenia kluczowego. W zależności od branży czy typu stron rezultat może się różnić. Wyniki są również uzależnione od preferencji użytkownika takich jak język, historia przeglądania czy liczba wyników na pierwszej stronie. Możemy je podzielić na wyniki naturalne, grafy wiedzy oraz wyniki płatne.  

przykładowe podglądy dla różnych typów wyrażeń

Organiczne wyniki wyszukiwania – słynne top 10
Są to wyniki bezpłatne z ustaloną kolejnością przy pomocy algorytmów. Najbardziej pożądane miejsca dla firm w procesie pozycjonowania stron internetowych.

Google Ads

Wynik prezentujący płatną reklamę (linki sponsorowane) pod dane wyrażenie kluczowe. Płatność odbywa się za kliknięcie.

Graf wiedzy
Skrócony wynik odpowiedzi ukazujący krótkie informacje lub definicję dla zapytania. Najczęściej treść jest pobierana z obszernych i zaufanych serwisów internetowych.

Google Shopping
Kolejny typ płatnych wyników wyszukiwania. Głównym celem jest bezpośrednia reklama i prezentacja produktów oferowanych przez sklepy internetowe.

Wyniki lokalne dla Google Maps
Słynny trójpak z wynikami dla Google Mapy. Bezpłatne wyniki wyszukiwania ukazujące firmy w danej lokalizacji. Obecność w nich jest uzależniona od innych algorytmów niż naturalne wyniki wyszukiwania.

W obrębie SERP możemy odnaleźć szereg innych specyficznych wyników jak:

  • karuzela - często wyświetlana w branży filmowej np. obsada filmu
  • video - jako wynik zapytania np. teledysku, pobierana z serwisu YouTube
  • grafika – wyświetla najpopularniejsze grafiki dla danego zapytania np. torty
  • wizytówka firmy – informacje w panelu bocznym o danej firmie
  • hotele – informacje i porównywarki hoteli dla danej lokalizacji
  • wiadomości – najświeższe newsy z całego świata dot. danego wyrażenia
  • loty – wyszukiwarka oraz agregator ofert lotów
  • i wiele innych jak pogoda, kalkulator czy tłumacz.

Naturalna widoczność serwisu budujemy poprzez osiągnięcie jak najlepszych wyników dla konkretnych wyrażeń. Im większa liczba fraz na wysokich pozycjach tym większa liczba wyświetleń strony w SERP i możliwość skierowania ruchu bezpośrednio na stronę internetową.

Jakie efekty daje pozycjonowanie stron, czyli czego możesz się spodziewać?

Jak wcześniej ukazaliśmy pozycjonowanie stron internetowych to skomplikowany i złożony proces, który oddziałuje na wiele sfer internetowego „życia” strony. W związku ze sporym zakresem wykonywanych prac i szerokim podejściem można spodziewać wielu bezpośrednich i pośrednich efektów takich działań. Pozycjonowanie to nie tylko pozycje w top10!

Co zyskujesz pozycjonując stronę?

Widoczność
Im bardziej widoczna strona internetowa tym większa możliwość uzyskania klienta z organicznych wyników wyszukiwania. Widoczność można opisywać poprzez liczbę wyświetleń strony oraz liczbę fraz na które rankinguje. Dane na temat widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania można sprawdzić przy pomocy Google Search Console.

 

Konwersja
Może objawiać się jako zakup produktu w sklepie, wejście użytkownika na podstronę, telefon w sprawie usługi czy po prostu przeczytanie artykułu. Serwis internetowy może zarabiać na siebie i stać się źródłem bezpośredniego dochodu. Ruch na stronie oraz konwersję mierzy narzędzie Google Analytics.

 

Rozpoznawalność marki
Im więcej wzmianek o firmie w Internecie, tym większa jej rozpoznawalność. Popularna marka może przyciągnąć znacznie większą liczbę klientów.

 

Prestiż
Marzeniem każdej firmy jest przewaga nad konkurencją. To nie tylko lepsza pozycja startowa w pozyskiwaniu klienta, ale również prestiż bycia najlepszym w swojej branży.

Jak wygląda przykładowy proces pozycjonowania?

Przyjrzyjmy się przykładowemu procesowi pozycjonowania strony internetowej. Strategia obsługi strony może się znacznie różnić w zależności od branży, typu i aktualnej treści strony czy zaawansowania wykonanych wcześniej prac. Najważniejszą zasadą jest podejście indywidualne do każdej witryny. Poniższy proces może symulować szereg działań pozycjonerskich zastosowany dla nowoutworzonej i jeszcze niepromowanej stronie www.

od czego zacząć?

Kompleksowa analiza strony musi obejmować zarówno aspekty techniczne na stronie (on-page) jak i czynniki off-page. Rosnąca liczba czynników rankingujących od Google powoduje wzrost liczby elementów wymagających uwagi. Mówi się o co najmniej 200 czynnikach, które w sposób bardziej lub mniej wpływają na ocenę strony internetowej. 

Co powinien zawierać profesjonalny audyt?

Analiza techniczna serwisu 
Weryfikacja technicznych aspektów strony jak kod HTML, dostosowanie meta-tagów pod kątem SEO czy kondycja i poprawność działania witryny

Treści i nagłówki
Strona główna oraz podstrony ofertowe powinny zawierać unikalny i nasycony wyrażeniami kluczowymi tekst, uprzedzony i wzbogacony nagłówkami

 

Duplicate content
Weryfikacja duplikatów wewnętrznych i zewnętrznych, najbardziej wartościowa treść to treść unikalna


Niskiej jakości strony
Powielane adresy, brak treści czy podstrony spamowe powinny być zablokowane do indeksacji lub usunięte z serwisu


Bezpieczeństwo
Obecność certyfikatu SSL i poprawność skonfigurowania protokołu HTTPS

 

Wydajność
Weryfikacja szybkości ładowania witryny

UX (User Expierence)
Użyteczność strony pod kątem wygody użytkownika, które mają wpływ na proce spozycjonowania

Narzędzia Google
Obecność i poprawność zainstalowanych kont Google



Linki prowadzące do strony
Weryfikacja profilu linkowego, czyli wstępna ocena liczby i jakości aktualnych linków prowadzących do domeny

 

Analiza słów kluczowych
Sprawdzenie potencjału strony, aktualnej widoczności serwisu oraz dobór wyrażeń kluczowych do promocji w przyszłości

Google Moja Firma
Obecność witryny w serwisie Google Moja Firma oraz odpowiednia optymalizacji wizytówki

Social Media – weryfikacja stworzonych profilów firmy w popularnych mediach społecznościowych

W kolejnych sekcjach omówimy dokładniej kluczowe aspekty audytu i wyjaśnimy dlaczego są one tak ważne w procesie pozycjonowania strony internetowej.

analiza potencjalnych słów kluczowych

Przed planowaniem treści oraz rozpoczęciem pozycjonowania najważniejsze jest określenie najbardziej odpowiednich grup wyrażeń kluczowych do promocji. Na ich podstawie możemy zbudować optymalną strategię pozycjonowania, dzięki której użytkownicy będą mogli częściej trafiać na stronę internetową. Odpowiednio dobrane grupy fraz to kierunkowskaz dla każdego specjalisty SEO.  

Jak dobierać słowa kluczowe?

Przede wszystkim jasno określić cele strony internetowej – czy to ma być np. sprzedaż przez stronę czy telefon w sprawie usługi. Wczujmy się w rolę klienta i spróbujmy tą drogą zdobyć pożądane informacje. Zapisujmy wyrażenia kluczowe, które wpisujemy w wyszukiwarce Google podczas próby odnalezienia produktu czy usługi. Pomocna może być podpowiedź wyświetlana przez wyszukiwarkę Google w trakcie wpisywania w polu wyszukiwarki. Notując każdy etap uzyskamy listę potencjalnych wyrażeń kluczowych do promocji.

Przy określaniu potencjału słów kluczowych przydatne mogą być narzędzia Google, które pomogą w ocenie niektórych parametrów fraz. Jednym z nich jest planer słów kluczowych Google Ads, które określa, przechowuje i aktualizuje wyszukiwalność słów kluczowych.

Wyszukiwalność – popularność frazy w ujęciu miesięcznym, jest to średnia liczba użytkowników wpisujących dane wyrażenie w wyszukiwarce, zbierane dla każdego miesiąca oddzielnie.

Popularność wyrażenia kluczowego jest pierwszym parametrem, który należy sprawdzić podczas analizy. Określimy w ten sposób możliwy maksymalny ruch z wyszukiwarki i już na samym starcie będziemy w stanie odrzucić frazy, których pozycjonowanie nie przyniesienie nam korzyści. Do zaplanowania dalszej strategii niezbędny jest również wybór podstron, które będziemy mogli pozycjonować pod wybrane słowa.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Konkurencyjność wybranych wyrażeń
To  liczby wyników wyszukiwania, które konkurują na dane wyrażenia kluczowe. Celem uzyskania pełnego obrazu należy sprawdzić pierwszą stronę w wyszukiwarce i określić czy jesteśmy w stanie podjąć walkę z występującymi tam serwisami. W ten sposób określimy także, czy najwyższe pozycje zajmują strony z określonym typem i przeznaczeniem (przykładowo, jeżeli w top10 rankingują sklepy internetowe to potencjalnie tylko takie serwisy mogą znaleźć się na wysokich pozycjach). Przy okazji zwróćmy uwagę czy pod dane wyrażenie kluczowe lepiej pozycjonuje się strona główna, kategoria czy podstrona usługowa.

Wyrażenia long-tail
Podczas wyboru wyrażeń zwróćmy szczególną uwagę na obecność fraz tzw. długiego ogona. Są to wyrażenia zawierające dodatkowe nośniki. Doprecyzowanie wyrażenia skutecznie zwiększy możliwość konwersji i wzmocni proces pozycjonowania strony mimo mniejszej wyszukiwalności.

Branża
Wyrażenia powinny być dopasowane do profilu naszej działalności. Nie powinniśmy promować się na frazy, których nie mamy w ofercie czy miejscowości w których nie świadczymy usług. To strata czasu i pieniędzy. W trakcie analizy warto prześledzić na jakie wyrażenia promuje się konkurencja i w ten sposób określić ewentualny plan rozbudowy strony.

content marketing

Gdy znamy już wyrażenia kluczowe na które będzie promowany nasz serwis przystępujemy do weryfikacji treści w obrębie strony internetowej. Pod kątem pozycjonowania najważniejsza jest ich unikalność oraz nasycenie wyrażeniami kluczowymi.  Teksty powinny być przygotowane z myślą o użytkowniku. Kluczowe jest przekazanie jak najbardziej eksperckich informacji i odpowiadać na pytania zgodne z tematyką strony i profilu działalności. 

Co zazwyczaj wchodzi w skład optymalizacji treści?

  • Weryfikacja unikalności tekstu
  • Stworzenie odpowiedniej treści na stronie głównej serwisu
  • Analiza, napisanie i wdrożenie tekstów i nagłówków na podstronach ofertowych
  • Zapewnienie linkowania wewnętrznego artykułów
  • Dostosowanie estetyki contentu do potrzeb użytkownika
  • Planowanie treści w zakresie dalszej rozbudowy, poprzez dostarczanie wartościowych treści np. blog

Powyższe działania przyniosą najlepszy efekt w momencie, gdy właściciel strony będzie działał wspólnie z agencją czy pozycjonerem. To ekspert w danej branży przygotuje najbardziej profesjonalne treści natomiast analityk przygotuje plan rozbudowy strony, który wzmocni pozycjonowanie strony.

W jaki sposób tworzyć wartościowy content?

1. Nie kopiuj
Treści przygotowane na stronę powinny być unikalne. Nie kopiujemy treści z zewnętrznych serwisów. Należy także uważać na ryzyko postawania duplikacji wewnętrznej.

2. Nie przesycaj
Zadbaj o nasycenie tekstu, ale uważaj na przesycenie wyrażeniami kluczowymi. Zbyt dużo wyrażeń kluczowych może zostać odebrane przez roboty wyszukiwarek jako nienaturalne działanie i skutkować obniżeniem rankingu

3. Sprawdzaj
Sprawdzaj i analizuj każdy napisany tekst. Unikniesz w ten sposób powstanie błędów i wykluczysz w przyszłości ich powtarzanie

4. Wyróżniaj się
Zadbaj o odpowiednią formę treści. Uzupełniaj tekst o dodatkowy content jak: grafiki, zdjęcia, filmy czy specjalnie wyróżnienia istotnych informacji jak pochylenia czy pogrubienia. Stosuj nagłówek główny oraz śródnagłówki.

optymalizacja strony

Proces pozycjonowania strony nie może odbyć się bez optymalizacji technicznej i dostosowaniu jej pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). 

Jakie elementy na stronie powinny zostać poprawione i na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Dostępność witryny do indeksacji
Sprawdzenie czy strona jest dostępna do indeksacji dla robotów Google (blokada w pliku robots,txt lub meta-tag).

Blokowanie stron niskiej jakości
Wdrożenie blokady indeksacji dla stron niskiej jakości, np. sortowań, wyników wyszukiwania czy duplikatów wewnętrznych

Odpowiedzi serwera HTTP
Czy serwis zwraca odpowiedni status (200 Ok), weryfikacja linkowania wewnętrznego i struktury która powinna wykazać usunięte podstrony (404) czy przekierowane (3xx).


Przyjazne adresy URL
Weryfikacja przyjazności adresów URL dla użytkownika oraz botów internetowych. Powinny opisywać tematykę podstrony. Warto sprawdzić czy witryna nie ma zbyt dużej liczby zagłębień.

Meta-title oraz meta-description
Meta-tagi wyświetlające się w SERP powinny być odpowiednio zoptymalizowane, zawierać wyrażenie kluczowe oraz zachęcać do wejścia na stronę.

Optymalizacja grafiki
zapewnienie optymalnych tekstów alternatywnych dla grafiki, ich optymalizacja pod kątem wymiaru i wielkości.

Analiza techniczna kodu HTML
Weryfikacja błędów technicznych na stronie internetowej, prawidłowe renderowanie użytej technologii JS.

Nawigacja serwisu
Obecność i dostosowanie nawigacji witryny. Kluczowe podstrony powinny być dostępne w odstępie 2-3 kliknięć. Warto zastosować nawigację okruszkową lub menu rozwijane.

Dane strukturalne
obecność i poprawność danych strukturalnych w kodzie źródłowym witryny.

linkowanie

Jednym z istotnych czynników wpływających na pozycjonowanie strony jest odpowiednio prowadzony link-building. Zapewnienie odpowiedniej jakości i liczny odnośników zbuduje lepszą reputację witryny. Algorytmy Google lepiej odbierają witrynę, która posiada linki z zaufanych i rzetelnych serwisów internetowych.
Pamiętajmy – nie liczba stanowi ich moc, tylko jakość. Korzystanie z farm linków czy zakup paczki niezweryfikowanych odnośników może zaszkodzić reputacji witryny i źle wpłynąć na domenę.

Odnośniki można pozyskać w wielu miejscach w sieci.  Są to m.in. ogłoszenia internetowe, branżowe katalogi firm, artykuły sponsorowane, agregatory stron, Social Media czy blogi prowadzone przez znane osoby.

Przy publikacji linków powinniśmy sprawdzić czy są to zaufane źródła informacji o firmie, które charakteryzują się naturalnym wyglądem i obecnością znanych firm z branży. Najlepszy efekt możemy uzyskać poprzez stworzenie i rozpowszechnianie wartościowego contentu. Ciekawy i ekspercki artykuł będzie cytowany przez użytkowników na portalach społecznościowych bądź ich własnych serwisach, budując w ten sposób naturalny profil linkowy domeny. Oczywiście dodatkowym efektem będzie większy ruch na stronie oraz rosnąca rozpoznawalność firmy.

monitorowanie efektów pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały i skomplikowany proces. Osiągniecie sukcesów w postaci topowych pozycji wyszukiwarce to początek podróży po świecie SEO. Kolejnym ważnym etapem promocji strony jest monitorowanie efektów i jej kondycji. Utrzymanie pozycji serwisu może się okazać równie trudne, jak nie trudniejsze niż jej zdobywanie.

Co wpływa na zmienność wyników wyszukiwania i jak sobie z tym poradzić?

Aktualizacje algorytmów 
Google nieustannie pracuje nad ulepszeniem swojego produktu. Nawet najmniejsza zmiana SERP może wpłynąć na widoczność serwisu i stworzyć niemałe zamieszanie. Dlatego warto na bieżąco uzupełniać wiedzę oraz zdobywać najświeższe informacje.

Sezonowość

wyniki wyszukiwania zmieniają się nieustannie od sezonowości. Wyszukiwarka doskonale rozpoznaje witryny, które zasługują na większą uwagę, a w konsekwencji wyższe pozycje w zależności od pory roku. Jedyną receptą na zatrzymanie ruchu jest odpowiednio wcześniej zaplanowanie prac i contentu pod kątem zmiennych wyrażeń kluczowych. Żeby być krok przed prace należy zacząć co najmniej 2-3 miesiące wcześniej.

Konkurencja
Walka o wyżyny w Google trwa nieustannie. Konkurencja nie śpi i konsekwentnie pracuje nad zajęciem wyższej pozycji nad swoimi rywalami wszelkimi sposobami. Trzymajmy rękę na pulsie i sprawdzajmy w jakim kierunku konkurencyjne firmy pracują nad rozwojem oraz  technologią stronę.

Rozwój witryny
Wraz z rozwojem własnej strony internetowej nie można zapomnieć o zaplanowaniu dalszych działań. Odpowiednio przygotowany plan rozbudowy pozwoli na zdobycie jeszcze lepszej widoczności w sieci. Każda nowa podstrona wymaga również optymalizacji technicznej.

Sukces naszego biznesu jest uzależniony od zaangażowania.  Nie spoczywajmy na laurach i analizujmy wykonane prace w obrębie serwisu. W ten sposób określimy, które działania wymagają większych inwestycji – przykładowo, czy w pierwszej kolejności warto zainwestować w content marketing czy zintensyfikować prace nad link-bulidingiem. Takich dylematów w procesie pozycjonowania strony jest wiele.

Jak mierzyć efekty?

Podstawowymi narzędziami do mierzenia widoczności i efektów prac nad stroną mogą być wcześniej wspomniane Google Search Console oraz Google Analytics. Search Console pozwoli na określenie skuteczności na podstawie zbieranych danych na temat liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania, średnich pozycji, wejść użytkowników na stronę z wyszukiwarki czy łącznej liczbie widocznych fraz. Analytics analizuje zdobyty ruch i konwersję (a także specyfikacje użytkowników) w witrynie z wszystkich dostępnych źródeł. Wzrost liczby sesji na stronie może być wyznacznikiem efektu. 

Na rynku istnieje również wiele komercyjnych narzędzi oraz programów do monitoringu w branży SEO. W zależności od potrzeb mierzą konkretny obszary widoczności strony w sieci. Należy niestety pamiętać, iż niesie to za sobą kolejne koszty, które mogą zostać przeznaczone na dalsze pozycjonowanie strony.

Kiedy uzyskamy pierwsze wyniki pozycjonowania?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Proces pozycjonowania może różnić się w zależności od wielu czynników i wpłynąć na datę osiągnięcia pierwszych efektów. Nie wszystkie działania są uniwersalne i efektywne dla każdej witryny, stąd tak ważne jest indywidualne podejście.

Co może wpłynąć na czaspozycjonowania?

Branża
To jeden z ważniejszych czynników, niektóre branże są mocno obsadzone i konkurencyjne, nie tylko wydłużają czas promocji, ale również zwiększają koszty inwestycji.

Zasięg

Zdecydowanie szybciej wypromujesz stronę na rynku lokalnym np. w  swojej miejscowości. Proces stanie się trudniejszy i dłuższy dla podbicia kolejnych obszarów jak województwo czy cały kraj. W takim przypadku znacząco rośnie nam liczba rywali.

Strategia pozycjonowania
Określenie odpowiedniej strategii podczas początkowych analiz może skrócić czas osiągnięcia pierwszych efektów. Nie wykonujmy nerwowych ruchów w przypadku braku efektu - analizujmy cały proces i podejmujmy stosowne działania. W niektórych przypadkach konieczna okazuje się całkowita zmiana nieefektywnej kampanii. Niestety trzeba się liczyć wtedy z tym, że cały proces pozycjonowania rusza od nowa.

Wiedza oraz doświadczenie w SEO 
Im większa wiedza agencji marketingowej czy specjalisty SEO pracujących nad stroną tym bardziej jest możliwy szybszy i stabilny efekt. Doświadczenie pomoże w lepszej analizie i szybszym czasie reakcji w przypadku zmian w SERP.

Pokaż się w okolicy – pozycjonowanie lokalnie

Jedną z najbardziej rentownych promocji świadczonych usług jest pozycjonowanie lokalne, przeznaczone dla firm pracujących w obrębie danej lokalizacji czy w punkcie. Zaistnienie w wynikach wyszukiwania na zwiększenie konwersji poprzez dotarcie do większej liczby klientów zorientowanych na zakup danej usługi.

Co może wpłynąć na czaspozycjonowania?

Pozycjonowanie lokalne to nie tylko obecność w mapkach, ale również w organicznych wynikach wyszukiwania. Google na podstawie lokalizacji użytkownika jest w stanie doskonale dopasować wynik do lokalizacji. Najnowsze algorytmy pozwalają wyświetlić analogiczny rezultat dla wyrażenia wpisanego w Warszawie „mechanik samochodowy” z wyrażeniem „mechanik samochodowy Warszawa”. Lokalizacja jest dostępna zawsze w dolnym lewym roku wyszukiwarki.

Jak zaistnieć na rynku lokalnym? 5 złotych zasad pozycjonowania lokalnego

1. Wizytówka w Google Firma 
Koniecznie należy zadbać o obecność firmy w serwisie Google Moja Firma, który pozwoli na wyświetlanie się również w Google Mapy. Należy wypełnić w profilu możliwie jak najwięcej informacji oraz najdokładniej opisać działalność firmy. Założenie wizytówki jest proste i darmowe – warto w tym zakresie skorzystać z poradnika prosto z Google. Po uzyskaniu pierwszych opinii recenzujmy i wchodźmy w interakcję z użytkownikami.

2. Ustandaryzowane dane teleadresowe i kontaktowe 
Nleży starannie publikować w Internecie wszelkie dane teleadresowe i kontaktowe. Nazwa firmy, adres czy telefon powinien być wszędzie taki sam. W ten sposób konsekwentnie budujemy wartość marki.

3. Dostosowanie do urządzeń mobilnych 
Stale rosnący ruch w wyszukiwarkach na urządzeniach mobilnych to w ogromnej skali zapytania na rynku lokalnym. Odpowiednia skonstruowana i wygodna dla użytkownika wersja mobilna strony pozwoli zatrzymać go na stronie. 

4. Optymalizacja on-site
Uzupełnieniem powyższych działań jest odpowiednia optymalizacja strony internetowej. Wyróżnienie danych teleadresowych i kontaktowych, optymalizacja sekcji HEAD pod kątem lokalizacji to podstawowe działania do wykonania w serwisie.

5. Obecność w lokalnych katalogach firm
Zamieszczenie informacji oraz odnośników na lokalnych katalogach stron pozwoli na zbudowanie odpowiedniego autorytetu oraz skuteczniejsze powiązanie lokalizacji z nazwą firmy.

Nie samym SEO strona żyje – inne źródła ruchu

Użytkownicy mogą trafiać na naszą stronę z wielu różnych źródeł. Pełny sukces w sieci możemy osiągnąć właśnie poprzez konsolidację tego ruchu z pozycjonowaniem. Obecność w innych kanałach promocji to także budowa rozpoznawalności firmy. Im więcej o nas mówią, tym lepiej.

Social Media

Nie raz już słyszeliśmy trochę przerażającą tezę „Nie ma Cię na Facebooku to jakbyś nie istniał”.  I jest w tym sporo prawdy! Gdzie szukać potencjalnych klientów jak nie w serwisach zrzeszających setki a nawet miliardy ludzi? Emocje, dostępność, zasięgi oraz sieć powiązań. To właśnie w Social Media - idealne narzędzia do przyciągnięcia uwagi kolejnych użytkowników. Dlatego tak ważny jest aktualny i atrakcyjnie prowadzony profil w portalach społecznościach. W ten sposób nawiązujemy więź z nowymi osobami i zyskujemy możliwość przedstawienia naszej firmy w jak najlepszym świetle. Co ważne - zadowolony klient polubi lub udostępni naszą stronę zwiększając jej zasięg. 

Publikuj wartościowy content

Wystarczy być aktywnym w Internecie. Dzięki dzieleniu się wiedzą przy pomocy gościnnych publikacji czy artykułów możemy zdobyć nie tylko dodatkowy ruch, ale wzmocnić rozpoznawalność witryny. Istnieje wiele blogów, które z chęcią publikują content, o ile jest on ciekawy i zwiększy wartość serwisu. W ten sposób uzyskujemy darmowe źródło zwiększenia ruchu. Alternatywnym sposobem może być publikacja artykułu sponsorowanego lub nawiązanie współpracy z influencerami.

Kampanie PPC

Jednym z popularniejszych źródeł pozyskania ruchu na stronę są płatne kampanie reklamowe. Skrót PPC (Payment Per Click) oznacza płatność za kliknięcie w reklamę. Najczęściej płatne reklamy kojarzymy z usługami Facebook Ads czy Google Ads, którą omówimy w następnej sekcji. Zaletą takiej reklamy jest jej natychmiastowy efekt. Niestety w dłuższe perspektywie jest ona kosztowana i uzależniona od możliwości budżetowania.  

Newsletter

Widzisz go codziennie korzystając z poczty elektronicznej. To jedno z najczęściej używanych narzędzi do ponownego uzyskania konwersji, gdy mamy już stworzoną odpowiednią bazy subskrybentów. Korzystają z niego najwięksi gracze na rynku e-commerce. Dzięki newsletterowi możemy poinformować użytkownika o najnowszych promocjach i produktów czy powstaniu nowego artykułu.

Pozycjonowanie a Google Ads

To dwie różne formy reklamy. O pozycjonowaniu mówimy w kontekście organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania, natomiast Google Ads dotyczy płatnych wyników reklamowych. Jeżeli chcemy przyciągnąć większą liczbę klientów warto wykorzystać kampanie reklamą PPC.  Jest to szybki sposób na uzyskanie dodatkowych wpływ. 

W czym takim razie różni się Google Ads od pozycjonowania?

1. Wyświetlanie witryny
W organicznych wynikach wyszukiwania jest bezpłatne.

2. Reklamy wyświetlają się w ustalonych miejscach SERP
Często nad wynikami organicznymi i mogą generować większy ruch.

3. Do korzystania z Google Ads nie jest konieczna optymalizacja strony pod kątem SEO.
Kluczowe znacznie ma treść reklamy oraz budżet, który jesteśmy w stanie przeznaczyć na kampanię. Pozostałe aspekty to prawidłowa konfiguracja kampanii i określenie potencjalnych odbiorców.

4. Reklamy płatne można ograniczyć do danej lokalizacji uzyskują szybszy efekt niż w postaci klasycznego pozycjonowania lokalnego
Niestety wyniki Google Ads nie wyświetlają w 3-paku z wynikami Google Maps.

5. Kampania Ads wyświetla się natychmiast po jej aktywacji, stąd efekty mogą przyjść bardzo szybko. 
Po zakończeniu budżetu reklamy automatycznie znikają, odcinając tym sposobem źródło ruchu. Proces pozycjonowania strony jest za to bardzo czasochłonny i najczęściej mocno rozciągnięty w czasie. Ich atutem jest za to długotrwały efekt niezależny od aktualnego budżetu.

Zgodnie z powyższym najlepszym rozwiązaniem w skutecznej promocji strony jest synergia działań SEO + SEM (Search Engine Marketing), którym to mianem są określane płatne reklamy. Szukanie dodatkowych kanałów pozyskania klienta pozwoli na szybszy zwrot inwestycji.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak wcześniej wspomnieliśmy do każdej witryny należy podejść indywidualnie. Wśród istotnych czynników jest cel promocji strony czy model współpracy z agencją marketingowa.  Do tego musimy dodać wiele czynników zewnętrznych, jak branża czy konkurencyjność. Wszystkie te elementy powinny być wynegocjowane przed podpisaniem umowy. Kluczowym elementem dobrze skonstruowanej umowy jest jasno określony model rozliczania i raportowania usługi pozycjonowania.

Co wpływa na wycenę pozycjonowania?

Model współpracy 
W zależności od modelu współpracy, płatności możemy podzielić na kilka podstawowych form jak rozliczanie za efekt (pozycje w top10), abonament (stała usługa, zazwyczaj niższy koszt) lub model mieszany powyższych metod.

Cel promocji

Czyli na czym nam najbardziej zależy. Najczęściej promujemy widoczność całej strony lub pozycje w wynikach wyszukiwania, ale zdarzają się formy rozliczania za doprowadzony ruch na stronie bądź zwiększenie konwersji.

Branża
Wzależności od branży koszty pozycjonowania strony mogą rosnąć. Sukces w działach elektroniki czy mebli wymaga znacznie większej ilości pracy, a co za tym idzie większych kosztów. Z tym czynnikiem możemy bezpośrednio powiązać konkurencyjność.

Content marketing
Tworzenie treści to bardzo ważny element pozycjonowania witryny. Niektóre oferty zawierają usługę tworzenia tekstów. Są to najczęściej treści dotyczące usług, ofert czy artykuły na bloga.  

 

Usługi dodatkowe
W marketingu internetowym możemy odnaleźć szereg usług wspomagających i uzupełniających proces pozycjonowania.  Możemy do nich zaliczyć analitykę ruchu (Google Analytics) czy dodatkowe kampanie reklamowe.

Pozycjonowanie a kreator stron Website LEADer

Witryna Website LEADer została przygotowana przy pomocy naszego kreatora stron WWW. W kolejnych etapach rozwoju naszego narzędzia dbamy o jego dostosowanie do najnowszych wymagań pozycjonowania. Proces tworzenia strony, które umożliwia nasze narzędzie to dopiero początek podróży w świecie Internetu. 

Treści SEO friendly

Już w trakcie budowania kreatora postawiliśmy na szybkie i przejrzysty witryny. Odpowiednio skompilowany kod źródłowy przygotowany przez programistów zapewni szybkość i bezawaryjność funkcjonowania. W ten sposób zachowujemy kompromis pomiędzy możliwościami rozbudowy kreatora a czasem ładowania finalnej witryny.

Kreator stron Website LEADer posiada wiele funkcjonalności, które pomogą w codziennym pozycjonowaniu strony. Jednym z nich jest możliwa dowolna edycja meta-tagów, optymalizacja treści czy dostosowanie nawigacji. Wszystkie oferowane przez nas szablony są responywne i dostowane do urządzeń mobilnych, co czyni nasze ciągle rozwijane narzędzie kompleksowym.  Uzupełnieniem całego procesu jest zespół sprawdzonych specjalistów SEO. Jako lider branży pozycjonowania dysponujemy ogromnym doświadczeniem.